24 Mart 2006

Gerçek programlama editörleri ve programcılığa katkıları

Bir şekilde elime geçen gif dosyasını izledikten sonra düşündüm... Acaba programcıyı programcı yapan editör mü, yoksa editörü editör yapan programcı, kullanıcı mı diye... Linux üzerinde düzenli program yazan biri olarak iyi bir programlama editörü gerçekten ihtiyaç duyduğum bir aparat.

Açıkçası vi ve emacs'i çok severim. ufak conf dosyalarını C vb. dosyalarımı editler, eklemeler yaparım. görünüşleri de güzeldir bu editörlerin. Bana nerelerden geldiğimizi, terminalin gücünü görünüşün her şey olmadığını hatırlatır ama; bence bu toollar ile kişisel bile olsa çok dosyalı projeleri yönetmek zor bence. Ayrıca proje üzerinde bir genel bakış kurup, iki adım geri çekilip, "hmm evet dur şurasıydı işte" diyip dalmak biraz zor. Ben şahsen eclipse kullanıyorum. Windows'da çalışabilmek için flash diskimde win32 kopyasını taşıyorum. makinamda ise linux versiyonu kurulu ve çok da iyi anlaşıyoruz kendisiyle ama; bu editörü kullanmam beni ne "gerçek programcı" ya da "kolpa programcı" yapıyor...

Acaba programcıyı programcı yapan editör müdür, yoksa editörü editör yapan programcı mıdır?


Pekala, gerçek programcı "kimdir, nedir?". Bana göre gerçek programcı O.S. ve editör bağımsız bir insandır (yani windowscular gerçek programcı olamaz diye bir şey yok ama gerçek programcı bütün osları öttürecek diye de bir şey yok) . Bir kere amacına uygun ve gerçek (bu benim platfom bağımsız (cross platform ya da portable) diller için kullandığım bir tabir. bana göre her platformda yazılıp derlenemeyen bir dil "gerçek" bir dil değildir, siz ne kadar katılırsınız bilemem) bir dil kullanması gerekir. kullandığı dilin nasıl çalıştığını (semantics) bilmesi gerekir. Programı yazdığı O.S. i tanıması ve onun altında yatan donanımın avantaj ve dezavantajlarını bilmesi gerekir. Eğer bunlara göre program yazabiliyor, bunları düşünebiliyor ve kodunu buna göre tasarlayıp, ona göre yazabliyor, yazdığı kodun nasıl çalışacağını bilip optimizasyon yapabiliyorsa gerçek programcı bence odur. Yani eğer, yazdığı programla sisteme istediği gibi hükmedip sistemi en verimli şekilde dize getiriyorsa gerçek programcı odur...

Sistemi nasıl dize getirdiği de kendi yoğurt yemesi ile alakalı bir konudur, stilidir, tekniğidir. vi kullanır, gedit kullanır, emacs kullanır, eclipse kullanır, notepad ++ kullanır...

Bu yüzden bence "cool programcılar emacs kullanır, üşengeçler gedit" diyebilirsiniz ama eclipse kullanan bizden değildir diyemezsiniz.

Zaten eclipse olmadığı zaman hepmiz vi kullanmıyor muyuz? (şahsen ben zevkle kullanıyorum)

İyi geceler...

Not: bu post'a ilham kaynağı olan arkadaşa da özellikle teşekkür etmek istiyorum. Programcılığı editörlere endekslemeyi başarabildiği için.

Hiç yorum yok: